Het gas erop

Vorige week had ik een dingetje met een pizza en een oven. Het was bijna knap hoe de pizza van mijn bord gleed terug de oven in, een salto maakte door mijn wanhopige poging om hem op te vangen, yeah right een gloeiendhete pizza opvangen met je blote handen is bij voorbaat kansloos, en dus met de belegde kant op de gasvlam terecht komt. Een puinhoop.

Voorzichtig het ergste vuil weggehaald zonder mijn handen alsnog te verbranden en daarna geduldig afwachten tot de oven afgekoeld is en ik los kan gaan met schoonmaakmiddelen. Ja dat had ik gedacht. Muscle is toch niet zo sterk als we denken, Dasty was deze keer niet mijn redder in schoonmaaknood en baking soda gaf ook niet het juiste resultaat. Met andere woorden de oven was niet meer te gebruiken. De gasbuis was dichtgeslipt door de gesmolten kaas en ik durfde het risico niet te nemen om de oven aan te zetten met het schrikbeeld dat de vlam naar binnen zou schieten met alle gevolgen van dien.

Oplossing? Een nieuw fornuis met oven. Nu moet ik er wel even bijzeggen dat ik de leeftijd van mijn fornuis niet eens ken. Ik heb deze namelijk ooit overgenomen van de vorige bewoonster van mijn eerste flatje, dus sowieso ouder dan 23 jaar. Heeft zijn beste tijd dan ook wel gehad. Maar nu, waar ga ik voor? Keuzes genoeg. Ga ik voor de toekomst en dus van het gas af. En dan? Wordt het keramisch of inductie? En wat voor oven wil ik erin? Maar als ik dan van het gas af ga, hoe zit dat dan met mijn nog niet zo oude pannenset? Keuzes, keuzes, keuzes.

Lang leve de vergelijkingssites, almighty google met tips en trics en Excel voor mooie berekeningen van de aankomende investering versus het budget. De keuze was na een paar dagen gemaakt een gasfornuis met elektrische oven van Whirlpool. Wehkamp had ook nog eens een mooie aanbieding, daarnaast kon de oude gratis meegenomen worden en wordt de oven geïnstalleerd tegen een kleine vergoeding. Geregeld dus.

De avond ervoor het oude fornuis afgekoppeld, schoongemaakt aan de buitenkant en buiten laten zetten, zodat die alvast klaar stond. Ook even de muurtjes schoongemaakt en de vloer, want dat is toch altijd een verzamelplek van vet en viezigheid. Tegen een uur of 22.30 hoor ik wat gerommel in mijn tuin en klopt er iemand op de deur alsof hij zwarte Piet is (of mag ik dat niet meer zeggen). Ik lig haast naast de bank, maar verman me en denk bij mezelf die deur gaat natuurlijk niet open. Ik hoor meerdere mannenstemmen en het is al donker buiten. Dus ik doe mijn lamellen opzij en ja hoor ze staan mijn fornuis al in een busje te laden. Ze zien me en lopen naar het raam, dus ik steek mijn duim op en wens ze veel succes met dat oude niet meer te gebruiken ding. Kan maar opgeruimd zijn.

De levering van het nieuwe fornuis was gisteren, tussen 8.00 en 22.00, fijn dat we tegenwoordig thuiswerken. In de loop van de dag werd de marge kleiner tussen 14.00 en 17.00. Uiteindelijk kwamen ze om 16.15 uur. Ik stond net op het punt de deur uit te gaan, maar Pop was zo lief om het in ontvangst te nemen, wat kan er mis gaan? Fornuis is binnengezet, op de gewenste plek…..IN DE VERPAKKING. Wat heb ik daaraan? Heb ik nou echt € 10,00 moeten betalen van de voordeur naar de keuken? Installeren doen ze namelijk niet i.v.m. veiligheidsoverwegingen Okeeee. Ik lees het na en dat staat er inderdaad. Wat een dwaling! Les voor een volgende keer, toch echt even beter de kleine lettertjes lezen. Dus ik kom thuis en heb een klusje. Geeft niet, vind ik leuk en heb ik zo voor mekaar.

Verpakkingsmateriaal verwijderen, eens kijken waar ik die Mount Everest aan plastic en piepschuim kan onderbrengen. En dan op zoek naar de gasslang, die is er dus niet. Dus ik als een malle naar de Gamma, nadat ik heb opgemeten hoe lang de afstand is tussen de kraan en de aansluiting, om nog voor sluitingstijd een gasslang te scoren. Nog even goed gekeken of er niet ook nog verschil zit in de aansluitingsmaten, maar die lijken gelijk. Terug naar huis en aansluiten maar. JAMMER HOOR, de aansluiting past niet.

Ik ben er bijna klaar mee. Ik ga lekker even op de grond zitten en pak het boekje erbij. Lees deze aandachtig van voor naar achteren. Gebombardeerd met allerlei vaktermen maar geen woord te vinden over maten van de aansluiting. Het is inmiddels al laat, dus laat ik in ieder geval de stekker er wel in doen, ben ik toch nog iets verder gekomen. Ik stel de klok op het display in, en dat lukt zonder verdere rariteiten. Even kijken hoe de verlichting van de oven eruit ziet. NEEEEEEEEEEEE die doet het niet. Hoe kan dat nou? Oven open, lampje opzoeken in het donkere gat, glazen afscherming verwijderen en even aandraaien, kan natuurlijk dat het lampje niet goed is vastgedraaid. Dikke pech, lampje blijft weigeren. Ik draai rustig de glazen afscherming er weer op, doe de oven dicht en draai mijn rug ernaartoe. Morgen weer een dag.

Vandaag bel ik dus de klantenservice van Whirlpool voor de verlichting. Kom je in de wacht, wat niet heel gek is, maar de wachtmuziek is tenenkrommend kraakt alsof die ook zijn beste tijd gehad heeft, dus ik neem me voor dit ook even te melden zodra ik iemand aan de lijn krijg. Randy neemt heel timide de call aan, dus ik wens hem een hele goedemorgen en geef aan dat ik eerst even wil melden dat de wachtmuziek niet om aan te horen is en wellicht een keer vernieuwd moet worden hij kraakt van ouderdom (dit zeg ik overigens met een vrolijke opgewekte stem). Stilte aan de andere kant van de lijn. Dus ik zeg hallo Randy ben je er nog? Hij zegt mag ik uw postcode? Nu val ik even stil…wat ging hier precies mis? Dus ik vraag: had je meegekregen wat ik je zojuist vertelde? Hij zegt: Ja, maar ik kan daar verder niets mee want ik neem alleen reparaties aan. Dus ik zeg lachend, nou ik zie dat ook als een reparatie maar dan voor jullie zelf intern hahahaha. Randy vindt mij niet grappig en vraagt nogmaals om mijn postcode. Okeeeeeeee. Blij dat ik vooraf op 1 hebt gedrukt en daarmee toestemming heb gegeven mijn gesprek op te nemen voor trainingsdoeleinden, want dit lijkt mij een geschikte casus.

Ik geef mijn postcode en leg uit wat het probleem is. Randy herhaald (helaas ook niet vlekkeloos), ik corrigeer en hij noteert. Het gaat om de verlichting in de oven. Na aansluiting van de stroom doet de display het keurig maar de verlichting doet het niet. Lijkt erop dat er een nieuw lampje in moet. Hij zal eens kijken wanneer er een monteur beschikbaar is. Ik geef nog aan dat een monteur niet nodig is, ik kan zelf prima een lampje vervangen, dus een nieuw lampje toesturen is voldoende… geen reactie. Dan krijg ik de eerstvolgende mogelijkheid, op 11 november is er een monteur beschikbaar. Dus ik herhaal, voor het geval hij mij de eerste keer niet heeft verstaan, dat het toesturen van een lampje ook goed is, maar dat is blijkbaar geen optie. Okeeeeeeeeeee. Dus er komt nu een monteur om mijn lampje te vervangen? En daar zitten geen kosten aan verbonden? Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de monteur mij volgende week aankijkt en zegt, maar mevrouw we hadden u ook een lampje toe kunnen sturen hier had ik niet voor komen, kijkt u eens dat kost u dan….. Nee Randy verzekerde mij dat dit binnen de garantie valt. Ik zeg okay duidelijk en wens hem nog een prettige dag. Randy zegt dag. Het zal zijn eerste werkdag wel zijn en ik hoop dat ze de opname gebruiken voor trainingsdoeleinden.

Wordt vervolgd……

Meest recente reacties

15.08 | 06:12

Wat heftig allemaal Linda 😔 hoop echt snel op beterschap. Sterkte. Liefs

14.08 | 00:10

Ach lieverd, wat een gezeik allemaal. Had zo gehoopt dat je nu positief nieuws had. Ik leef echt met je mee. Ineens gezwollen lippen of wangen of jukbeenderen heb ik ook. Oorzaak onbekend.

13.08 | 23:25

🥺🥺🥺sterkte wauw 😯

25.06 | 14:04

Jij kan dat zeker !! 😘

Deel deze pagina