Het gemak van online inchecken

Blijft toch altijd spannend, wanneer je je tickets naar een leuke bestemming hebt geboekt en dan dat moment dat je gaat inchecken. Met de technieken van tegenwoordig, had ik willen zeggen, moet dat helemaal goedkomen, maar wellicht liggen mijn verwachtingen daarin weer eens te hoog.

Mijn reis met Kabouter naar Lissabon om haar grote zus en mijn Smurf op te zoeken was geboekt. En een prachtige Airbnb in Sexial “The Boat”. Vanaf Brussels Airport Zaventem heen met TAP Portugal en terug met Ryanair. Bij de boeking dacht ik, bij Ryanair moet ik even extra alert zijn, Smurf had al eens slechte ervaringen, dus goed kijken wat ze van mij verwachten en doen om onnodige kosten te voorkomen.

In de aanloop naar de herfstvakantie word je bijna gestalkt met mail door TAP Portugal en Ryanair. Allerlei aanbiedingen en vooral het attenderen op het tijdig online inchecken. De control freak in mij had een melding in haar digitale agenda gezet om, voor zowel de heenweg als de terugweg, tijdig in te checken….gaat mij niet gebeuren dat ik het vergeet, zullen we maar zeggen.

Omdat ik alles weer heel strak had gepland zat ik de dag voor vertrek in Brabant, dus inchecken aan de ontbijttafel bij Botervliegje. Ik was goed voorbereid, had de juiste link voor het inchecken bij TAP Portugal (36 uur van tevoren mogelijk) al opgeslagen in mijn favorieten, de boekingscodes op een blaadje geschreven en in mijn telefoonhoesje gestopt. Moet dus zo geklaard zijn dit klusje.

Poging 1: ik open de opgeslagen link, voer de boekingscode op de juiste plek in en klik op OK….melding uw reservering is niet bekend bij ons….mijn reactie ik zal wel een typefout hebben gemaakt.

Poging 2: ik open opnieuw de opgeslagen link, voer nu even wat rustiger de boekingscode in, controleer nog een keer of ik typefout heb gemaakt en klik op OK….melding uw reservering is niet bekend bij ons….het zweet breekt me nu toch echt wel uit. Ik controleer daarom nog even in mijn opgeslagen mail, waarin de boekingsbevestiging staat, of ik geen schrijffout heb gemaakt bij het overschrijven van de boekingscode. Ik ben toch niet maf, had het na het opschrijven al minstens 3 keer gecontroleerd, maar ja kan natuurlijk altijd gebeuren. Nee geen schrijffout. Okay dan maar even anders.

Poging 3: ik open nogmaals de opgeslagen link, voer nu maar mijn ticketnummer in op de juiste plek en klik op OK….melding uw reservering is niet bekend bij ons….ik krijg het inmiddels benauwd.

Poging 4: ik open zwaar gefrustreerd de opgeslagen link, voer dan maar het ticketnummer van Kabouter in op de juiste plek en klik op OK….melding uw reservering is niet bekend bij ons….ben in staat om tegen mijn telefoon te gillen HOEZO DEZE RESERVERING IS NIET BEKEND IK HEB DE TICKETS BETAALD EN ER EEN BEVESTIGING VAN GEKREGEN!!

Goed nu even rustig en kijken hoe we dit kunnen oplossen. Enige manier is telefonisch contact opnemen met TAP Portugal. Zogezegd zo gedaan. En daar krijgt ik te horen dat mijn reservering inderdaad bekend is bij hen, maar dat ik moet inchecken via Brussels Airlines. Ik wil eigenlijk vragen om uitleg hoe het in PIEP mogelijk is dat ik alleen maar mails krijg van TAP Portugal om er op deze uiterst omslachtige manier achter te moeten komen dat ik moet inchecken bij Brussels Airlines, maar heb geen zin om mijn energie te verspillen aan een bij voorbaat onbevredigend antwoord.

Ik weet nu wat me te doen staat. App Brussels Airlines downloaden en inchecken.

Poging 5: ik open de app en voer mijn ticketnummer in en klik op verder….melding uw reservering is niet bekend bij ons….ik word gek!!!!

Botervliegje ziet mijn hoofd al op ontploffen staan en adviseert me om lekker aan de balie in te checken en het los te laten. Dat kan ik dan toch even niet, het frustreert me namelijk. Met de huidige technologieën verwacht je toch dat dit heel eenvoudig moet zijn. Dus ik zoek in almighty Google op online inchecken Brussels Airlines. Van de eerste zin die ik dan zie wil ik ook alweer bijna gillen “Online inchecken voor je vlucht is eenvoudig”. Nou die mening deel ik dus even NIET. Maar na een beetje verder lezen kom ik erachter dat ik pas 24 uur van tevoren kan inchecken en ik dus 2 uur te vroeg ben. Lekker handig hoor dat iedere vliegmaatschappij een eigen beleid daarin voert. Was fijn geweest wanneer Brussels Airlines mij daarvan vooraf op de hoogte had gesteld via de mail. Was beter voor mijn bloeddruk geweest. Maar goed LET IT BE en geniet van de dag, vanavond even online inchecken wanneer ik weer thuis ben.

Poging 6: ik ben inmiddels thuis en lig in bed, dus ben volledig zen en open de app. Ik voer mijn ticketnummer in en klik op verder. Ik krijgt de keuze instapkaarten toesturen via de mail of sms. Ik kies voor email en wacht. Na 5 minuten nog geen mail ontvangen. Toch nog maar eens kijken in de app of ik daar wat zie.

Poging 7: Ik open de app en voer mijn ticketnummer in (maak een print screen) en klik op verder (maak een print screen). Ik krijgt de keuze instapkaarten toesturen via de mail of sms. Ik kies voor nu voor sms (maak een print screen) en krijg wederom de melding dat de instapkaarten worden toegestuurd (ik maak een print screen) en wacht. Na 5 minuten nog geen sms ontvangen.

Nu ben ik er echt klaar mee. Ik heb mijn printscreens, daarmee ga ik morgen ouderwets en zonder poespas naar de balie en ga heel oldscool inchecken bij een levend wezen dat ik in de ogen kan kijken en die live kan communiceren.

Poging 8: Ruim op tijd aangekomen bij Brussels Airport en direct door naar de balie, ik kan dit maar eerst even afgehandeld hebben, het geeft rust wanneer ik de instapkaarten in mijn handen heb. Ik ben bijna bij de balie wanneer ik door een medewerker van Brussels Airlines wordt doorverwezen naar een paal waar je kan inchecken. Ik geef aan dat ik graag even bij de balie persoonlijk wil inchecken. Hij verstaat mij blijkbaar niet, want verwijst me wederom door naar de paal. Mijn ogen beginnen vuur te spuwen en geheel geforceerd probeer ik deze jongeman vriendelijk duidelijk te maken dat ik niet bij een paal wil inchecken maar bij een persoon. Gelukkig wordt deze jongeman tijdig gered door een vriendelijke vrouwelijke collega die aangeeft dat ze me wil helpen. Ik voel me begrepen en leg uit dat het online inchecken allesbehalve soepel verliep. Blijkt dat er een storing was is in het systeem gisterenavond en niemand de e-mail of sms ontving met de instapkaarten. Ze kon zien dat ik inderdaad al was ingecheckt en binnen 2 minuten heb ik mijn instapkaarten in mijn handen. Zo en nu ontspannen en genieten.

Op woensdagavond kreeg ik via de telefoon de melding om online in te checken bij Ryanair. Eens kijken hoe dat zal verlopen. Ik open de thuis al gedownloade app, een verstandige meid is namelijk goed voorbereid. Klik op mijn reizen. Zoek aan de hand van mijn emailadres de boeking op. Klik op haal mijn boeking op en voer de gevraagde gegevens in. Klik op OK en voilà de instapkaarten staan onder de tab instapkaart. Dit is hoe het volgens mij hoort te gaan. Dit past bij de technologie van vandaag. Dit heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Geen seconde irritatie, in 1 keer mijn doel bereikt. En met mijn telefoon in de aanslag stappen we het vliegveld van Lissabon binnen om bij ieder controlepunt enkel mijn mobiele instapkaarten te vertonen en ontspannen aan onze terugreis te beginnen.

Ik zeg TAP Portugal en Brussels Airlines, en wellicht nog tal van andere vliegmaatschappijen, in het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht…. Kijk eens hoe Ryanair de app heeft ingericht, want eenvoud siert.

Meest recente reacties

15.08 | 06:12

Wat heftig allemaal Linda 😔 hoop echt snel op beterschap. Sterkte. Liefs

14.08 | 00:10

Ach lieverd, wat een gezeik allemaal. Had zo gehoopt dat je nu positief nieuws had. Ik leef echt met je mee. Ineens gezwollen lippen of wangen of jukbeenderen heb ik ook. Oorzaak onbekend.

13.08 | 23:25

🥺🥺🥺sterkte wauw 😯

25.06 | 14:04

Jij kan dat zeker !! 😘

Deel deze pagina